معرفی کتاب «ما ایرانیان» مقصود فراستخواه

کتاب ما ایرانیان مقصود فراستخواه

«ما ایرانیان» مقصود فراستخواه یکی از مهم ترین کتاب هایی است که برای فهم همه جانبه موضوع «توسعه و عقب ماندگی» باید خوانده شود.

کتابی است که برای درک توسعه حتما باید چند باری خوانده شود.

یا بیش از چندین بار و خط به خط و موضوع به موضوع کاویده‌شود.

ما ایرانیان مقصود فراستخواه بر یک مسئله مهم استوار است: «مسئله محور»است.

عمدتا کشنده‌ترین مشکل در هر سیستمی این است که راهکار مسئله را پیش ببرد. 

یکی از بزرگ ترین مزیت های کتاب حاضر در طرح مسئله هوشمندانه در ابتدای آن و سخن گفتن از عدم «ذات گرایی» خُلقیات معروف ایرانی است که همواره برای بسیاری از ما دست مایه و جان مایه صحبت و تا حد زیادی «تمسخر و تخریب» هم شده است.

ساده ترین تا پیچیده ترین خلقیات ایرانی و بررسی کرونیک رفرنس های شناخت مردم ایران، از نخستین مسافران به ایران در قرون گذشته، دوره های سیاه تاریخ استبداد و نویسندگان داخلی با مناسب ترین شیوه برای توضیح افکارشان همگی در این کتاب بررسی شده اند.

ویژگی بسیار ارزشمند کتاب در بررسی “همه” نظریه های عقب ماندگی، تعریف و توصیف آن ها از دیدگاه های مختلف (موافق و مخالف و ممتنع) و در نهایت طرح مسئله با دیدگاه کل نگرانه سیستمی است.

بیان چهار نظریه اصلی بررسی خلقیات ایرانی (کارکردگرایی، ساختارگرایی، اشاعه گرایی و تطور گرایی) و دو عامل تحلیلی (اِسناد بیرونی و اِسناد درونی) و در نهایت تجمیع همه نظریه ها در «سیستم» شاهکار این کتاب است.

 کتاب «ما ایرانیان» مقصود فراستخواه

جذابیت مطالب و استنادهای دقیق آن به قدری است که یک نفس می توان «صد صفحه اول» را با ولع و شور و اشتیاق «بلعید». هیچ واژه بهتر دیگری نمی توان برای جذابیت و لذتی که از خواندن این کتاب میتوان برد بیان کرد.

«روایت مقصود» عنوان پژوهش دیگری است که در آن «پویش فکری توسعه» به بررسی نظریات مقصود فراستخواه در حوزه توسعه پرداخته است. (برای دسترسی به پویش فکری توسعه همواره میتوانید از منوی سمت چپ این سایت استفاده کنید.)

اگر علاقمند به خواندن کتاب کاغذی هستید، می توانید اطلاعات کتاب را از “نشر نی” پیگیر باشید و اگر موافق “کتاب دیجیتال” هستید، “فیدبیو” راهکار پیش روی شماست. به سنت «چرخه کتاب» این کتاب پس از مطالعه در اختیار دوستان و علاقمندان به داستان توسعه گذاشته خواهد شد. طبیعتا در این میان سهم دوستانی که امکان تهیه کتاب را ندارند بیشتر از دیگران است. (برای تماس با من و درخواست کتاب، همواره راهکارهایی در اختیار شماست که تماس صوتی و شنیدن صدای گرمتان از منظر من بهترین آن هاست.)

۵ دیدگاه

  1. من مدتها به این موضوع فکر می کردم که صفتها یا خولقیات بد ایرانی ها فقط تو ذهن من شکل گرفته یا نه واقعی هستن. چند تا کتاب در این زمینه خریدم و خوندم که بهترین بهترین و بهترینشون همین کتاب آقای فراستخواه بود که با نظریه های کاملا با پایه و اساس، طبق آمار، شواهد تاریخی و … خولقیات ما ایرانی ها رو بررسی می کنه و ثابت می کنه که بله ذات ما ایرانی ها واقعا خرابه D: . البته جای بحث و بررسی بیشتر هم داره کتاب. من توصیه می کنم کسانی که این موضوع براشون جالبه قطعا این کتاب و بخونن و ممنون از آقای فراستخواه.

  2. سلام یاور عزیز
    این کتاب رو به لطف “نوار” شنیدم.خیلی جالب و خوب و ریشه ای هست.نشر نی واقعا عالیه و اپلیکیشن اختصاصی در بازار به نام “نشر نی” هم داره.فیدیبو هم که دیگه عالیه.
    نمیدونم چطور انگیزه پیدا کنم کتاب بخونم.کتاب خوندن نه به معنای خوندن صرف به معنای عملی اون . یعنی اگر سالی ۱ کتاب بخونم اون یک کتاب باعث بشه مدل ذهنی جدیدی پیدا کنم یا مدل ذهنی گذشتم توسعه و رشد پیدا کنه و در عمل آدم دیگه ای بشم.
    الان یه ژست اینستاگرامی مد شده خیلی ها رو میبینم ۶۰ تا کتاب معرفی میکنن که در حال خوندن هستن و یا دارن میخونن یا خوندن تموم شده خلاصه در اینستاگرام همه خوب و خوشگل و جذاب و افلاطونن ، زامبی و خنگش هم منم مثل اینکه :)))
    گذشته از این حرفا هر چند وقت یکبار سر میزنم به شما و چیزهای زیادی یاد میگیرم
    با آرزوی توفیق روز افزون

    1. محمد رضا جان.
      اتفاقا کار تو از کار من و امثال‌من که وابسته Goodreads شدیم و داریم از کتاب‌خوندن یه پز حرفه‌ای و شخصیتی می‌دیم خیلی بهتره. اتفاقا خیلی بهتره که در دنیایی که «ژست گرفتن» با چیزایی که خودمون انتخاب کردیم و نکردیم و می‌تونیم یا نمی‌تونیم «ترند» شده، یه نفر اون قدر جرئت داشته‌باشه که بگه «زامبی‌ام».

      با مهر
      یاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *